Public Contribution in Research, 7,5 hp
Kursnummer | 12 |
År | 2025 |
Typ | Methodcourse |
Spår | |
Max antal deltagare | 25 |
Sista ansökningsdag | 2025-09-02 |
Språk | En |
Kursansvarig | Joanne Woodford |
Institution | Institutionen för kvinnors och barns hälsa |
Besöksadress | MTC-huset: Dag Hammarskjölds väg 14B, 1 tr |
Postadress | 752 37 Uppsala |
Datum | Hösten 2025 |
Lokal | Rudbeck Laboratory eller Zoom |
Kurslängd | 6 dagar |
Kursrapport |   |
Kursplan |   |
Beskrivning
Målet med kursen är att utveckla en grundläggande förståelse för “public contribution in research”. Kursen kommer att ge studenterna verktyg i hur man underlättar appliceringen av den utvecklade kunskapen från kursen i deras egen forskning.
Inlärningsmål
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
• Förklara vad “public contribution in research” är och vad det inte är, och dess empiriska grund.
• Kunna definiera och skilja på olika nivåer av “public contribution in research”.
• Applicera befintliga ramverk och instruktioner för genomförande av “public contribution in research” samt utveckla en förståelse för etiska överväganden.
• Att praktiskt kunna applicera “public contribution in research” genom hela forskningscykeln.
• Identifiera och applicera lämpliga verktyg för att möjliggöra “public contribution in research”.
• Identifiera hinder och möjliggörare för “public contribution in research” samt reflektera kring hur man eventuellt kan överkomma hinder och använda möjliggörare.
• Identifiera och applicera tillvägagångssätt för att utvärdera effekten av att använda “public contribution in research” i sin egen forskning.
Innehåll
Seminar 1: Introduction: What is public contribution in research?
Seminar 2: Public contribution in research throughout the research cycle
Seminar 3: Tools to facilitate public contribution in research
Seminar 4: Barriers and facilitators in carrying out public contribution in research
Seminar 5: Evaluation of public contribution in research
Undervisning
Kursen kommer att använda sig av ett tillvägagångsätt som kallas “flipped classroom”. Akademiskt innehåll kommer att ges via digitala lektioner och läsmaterial - utanför klassrummet. Seminarium kommer att användas för aktivitetsbaserat lärande, som exempelvis vid klassrumsdiskussioner, debatter, “peer-reviewing” och kunskapsutveckling. Syftet med tillvägagångssättet är att mer interaktiva seminarier ska bidra till studenters förmåga att applicera kunskapen som erhållits under kursen i sin egen forskning.
Seminarietillfällena är på plats vid Uppsala universitet. En hybridlösning kan erbjudas för studenter som är bosatta utanför Uppsala. Då det kollaborativa lärandet ses som viktigt kan endast två seminarier missas. Missade seminarier kommer ersättas med skrivuppgifter eller annan ersättningsuppgift.
Examination
Seminariedeltagande, posterpresentation, examinationsuppgift, och presentation av denna.
Litteratur
Kurslitteraturen som listas nedan kan komma att ändras då den kommer att uppdateras, där så är lämpligt, med mer aktuella resurser innan kursen genomförs.
Seminar 1: Introduction: What is public contribution in research?
Hovén, E., Eriksson, L., Månsson D'Souza, Å., Sörensen, J., Hill, D., Viklund, C., Wettergren, L., & Lampic, C. (2020). What makes it work? Exploring experiences of patient research partners and researchers involved in a long-term co-creative research collaboration. Research Involvement and Engagement, 6, 33.
Stephens, R., & Staniszewska, S. (2017). Research Involvement and Engagement: reflections so far and future directions. Research Involvement and Engagement, 3, 24.
Staniszewska, S., Denegri, S., Matthews, R., & Minogue, V. (2018). Reviewing progress in public involvement in NIHR research: developing and implementing a new vision for the future. BMJ Open, 8, e017124.
de Wit, M., Abma, T., Koelewijn-van Loon, M., Collins, S., & Kirwan, J. (2013). Involving patient research partners has a significant impact on outcomes research: a responsive evaluation of the international OMERACT conferences. BMJ Open, 3, e002241.
Seminar 2: Public contribution in research throughout the research cycle
Garfield, S., Jheeta, S., Husson, F., Jacklin, A., Bischler, A., Norton, C., & Franklin, B.D. (2016). Lay involvement in the analysis of qualitative data in health services research: a descriptive study. Research Involvement and Engagement, 2, 29
Greenhalgh, T., Hinton, L., Finlay, T., Macfarlane, A., Fahy, N., Clyde, B., & Chant, A. (2019). Frameworks for supporting patient and public involvement in research: systematic review and co-design pilot. Health Expectations, 22(4), 785–801.
Manafò, E., Petermann, L., Vandall-Walker. V., & Mason-Lai, P. (2018). Patient and public engagement in priority setting: a systematic rapid review of the literature. PLoS One, 13, e0193579.
MacCarthy, J., Guerin, S., Wilson, A. G., & Dorris, E. R. (2019). Facilitating public and patient involvement in basic and preclinical health research. PloS One, 14(5), e0216600.
McMillan, B., Fox, S., Lyons, M., Bourke, S., Mistry, M., Ruddock, A., . . . Van Marwijk, H. (2018). Using patient and public involvement to improve the research design and funding application for a project aimed at fostering a more collaborative approach to the NHS health check: the CaVIAR project. Research Involvement and Engagement, 4, 18.
Seminar 3: Tools to facilitate public contribution in research
Devonport, T.J., Nicholls, W., Johnston, L.H., Gutteridge, R., & Watt, A. (2018). It's not just 'What' you do, it's also the 'Way' that you do it: patient and public involvement in the development of health research. International Journal for Quality in Health Care, 30, 152–156.
Jones, E., Frith, L., Gabbay, M., Tahir, N., Hossain, M., Goodall, M., Bristow, K., & Hassan, S. (2022). Remote working in public involvement: findings from a mixed methods study. Research Involvement and Engagement, 8, 58.
Supple, D., Roberts, A., Hudson, V., Masefield, S., Fitch, N., Rahmen, M., . . . Wagers, S; U-BIOPRED PIP group. (2015). From tokenism to meaningful engagement: best practices in patient involvement in an EU project. Research Involvement and Engagement, 1, 5.
Vat, L.E., Ryan, D., & Etchegary, H. (2017). Recruiting patients as partners in health research: a qualitative descriptive study. Research Involvement and Engagement, 3, 15.
Seminar 4: Barriers and facilitators in carrying out public contribution in research
Chambers, E., Gardiner, C., Thompson, J., & Seymour, J. (2019). Patient and carer involvement in palliative care research: an integrative qualitative evidence synthesis review. Palliative Medicine, 33, 969-984.
Goedhart, N. S., Pittens, C. A. C. M., Tončinić, S., Zuiderent-Jerak, T., Dedding, C., & Broerse, J. E. W. (2021). Engaging citizens living in vulnerable circumstances in research: a narrative review using a systematic search. Research Involvement & Engagement, 7(1), 59.
Gradinger, F, Britten, N., Wyatt, K., Froggatt, K., Gibson, A., Jacoby, A., . . . Popay, J. (2015). Values associated with public involvement in health and social care research: a narrative review. Health Expectations, 18, 661-675.
Keenan, J., Poland, D., Boote, J., Howe, A., Wythe, H., Varley, A., . . . Wellings, A. (2019). 'We're passengers sailing in the same ship, but we have our own berths to sleep in': Evaluating patient and public involvement within a regional research programme: an action research project informed by Normalisation Process Theory. PLoS One, 14, e0215953.
Seminar 5: Evaluation of public contribution in research
Collins, M., Long, R., Page, A., Popay, J., & Lobban, F. (2018). Using the Public Involvement Impact Assessment Framework to assess the impact of public involvement in a mental health research context: a reflective case study. Health Expectations, 21, 950-963.
Gibson, A., Welsman, J., & Britten, N. (2017) Evaluating patient and public involvement in health research: from theoretical model to practical workshop. Health Expectations, 20, 826-835.
Popay, J., & Collins, M. (2014). The Public Involvement Impact Assessment Framework Guidance. Universities of Lancaster, Liverpool and Exeter.
Shahid, A., Lalani, I. N., Rosgen, B. K., Sept, B. G., Longmore, S., Parsons Leigh, J., Stelfox, H. T., & Fiest, K. M. (2022). A scoping review of methods to measure and evaluate citizen engagement in health research. Research Involvement & Engagement, 8(1), 72.
Lärare
Joanne Woodford