Avancerade kvalitativa forskningsmetoder
Kursnummer | 43 |
År | 2015 |
Typ | Methodcourse |
Spår | - |
Max antal deltagare | 5 |
Sista ansökningsdag | 2015-09-03 |
Språk | En |
Kursansvarig | Jill Trenholm |
Institution | Institutionen för kvinnors och barns hälsa |
Besöksadress | Drottninggatan 4, våning 4, Uppsala |
Postadress | Akademiska sjukhuset, Inst. för kvinnors och barns hälsa (IMCH), 75185 Uppsala |
Datum | Vecka 36-39 |
Lokal | Drottninggatan 4, våning 4, Uppsala |
Kurslängd | 3 1/2 veckor |
Kursrapport |   |
Kursplan |   |
Beskrivning
Kursens mål är att fördjupa studenternas förståelse av teoretiska och praktiska aspekter av kvalitativa metoder relevanta inom global folkhälsa.
Behörighet: Universitetsexamen omfattande 180 hp inom medicin, sjukvård, nutrition eller andra områden av relevans för internationell hälsa. Sökande ska ha godkänd kurs i Forskningsmetoder i global hälsa vid Uppsala universitet eller liknande basal kurs i kvalitativ forskningsmetodik. Kunskaper i engelska motsvarande engelska B.
Inlärningsmål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Särskilja teoretiska utgångspunkter och genomförande av de mest förekommande kvalitativa metoderna inom global folkhälsa; ’grounded theory’, etnografi och diskursanalys.
Analysera kvalitativa data och rapportera resultat inom traditionerna för de vanligaste kvalitativa forskningsmetoderna.
Föreslå och motivera användande av teorier i olika faser av kvalitativa studier.
Formulera strategier för att maximera kvalitet i transkulturella studier.
Föreslå och motivera sätt att höja forskares reflexivitet under forskningsprocessen.
Kritiskt granska trovärdighet, etik och överförbarhet i forskningsrapporter av kvalitativa studier.
Innehåll
Följande områden ingår i kursen:
Vetenskapsteoretiska utgångspunkter för kvalitativ forskning inom global folkhälsa.
Principer for planering, genomförande och värdering av ‘Grounded theory’, etnografi och diskursanalys.
Analytiska ansatser och formulering av resultat.
Användning av datorprogram i kvalitativ analys.
Användning och nytta av teorier.
Transkulturell forskning; möjligheter och utmaningar.
Reflexivitet genom forskningprocessen.
Trovärdighet, etik och överförbarhet.
Undervisning
Inlärandet utgörs av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier med uppgifter individuellt eller gruppvis. Uppgifterna innefattar analys av kvalitativa data. Seminarier omfattar såväl redovisning av genomförd analys av data som kritisk granskning av publicerade forskningsrapporter. Föreläsningarna är interaktiva och all undervisning sker på engelska. Deltagarnas aktiva medverkan är nödvändig då lärarna strävar efter att relatera till deltagarnas egen kunskap och erfarenheter.
Examination
Bedömningen baseras på:
En muntligt och/eller skriftligt redovisad analys av ett givet datamaterial utgående från en given forskningsfrågeställning.
En skriftlig tentamen.
All examination sker på engelska.
Litteratur
Förutom nedanstående litteratur kommer även artiklar att anvisas under kursen.
Green Judith, Thorogood Nicki
Qualitative methods for health research
2nd ed.: Los Angeles: SAGE, 2009
Liamputtong Pranee
Performing qualitative cross-cultural research
Cambridge: Cambridge University Press, 2010
Lärare
Jill Trenholm
Kontakt
Course administration: jenny.thor@kbh.uu.se