Kvantitativa och kvalitativa forskningsstrategier


Kursnummer23
År2014
TypMethodcourse
Spår-
Max antal deltagare15
Sista ansökningsdag2013-12-08
SpråkSven
Kursansvarigprof. Louise von Essen
InstitutionInstitutionen för Folkhälso- och vårdvetenskap
BesöksadressHusargatan 3
PostadressBox 564, 752 37 Uppsala
Datumvecka 3 - 11, onsdagar kl. 9.15 - 12.00
LokalBMC
Kurslängd
Kursrapport 
Kursplan 

 

Beskrivning

Behörighet
För att få läsa kursen måste du vara antagen till forskarutbildning.

Allmänna upplysningar
Metodorienterad kurs som vänder sig till studerande inom t.ex. ämnesområdena folkhälsa, medicin och vårdvetenskap.

Syfte
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper på forskarutbildningsnivå om kvantitativa forskningsdesigner och kvalitativa forskningsstrategier och färdigheter i att genomföra forskningsstudier utifrån dessa designer/strategier.

Inlärningsmål

Efter genomgången kurs ska den studerande ha förmåga att:

  • Förstå samt redogöra för innebörden av olika vetenskapsteoretiska perspektiv

  • Förstå samt redogöra för innebörden av experimentella och kvasiexperimentella designer samt vilka slutsatser som är möjliga att dra utifrån dessa

  • Förstå samt redogöra för innebörden av olika kvalitativa forskningsstrategier samt vilka slutsatser som är möjliga att dra utifrån dessa

  • Förstå samt redogöra för innebörden av centrala metodologiska begrepp såsom intern och extern validitet, klinisk och statistisk signifikans samt kausalitet

  • Planera en empirisk studie utifrån kvantitativ design respektive kvalitativ forskningsstrategi

  • Förstå samt redogöra för hur en studie utifrån kvantitativ design respektive kvalitativ forskningsstrategi bör värderas
  • Innehåll

    Kursen omfattar vetenskapsteori (1,5 ECTS), Kvantitativ (3 ECTS) och Kvalitativ forskningsmetodik (3 ECTS).

    Undervisning

    Undervisningen kommer att ske i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
    Varje kursdeltagare förväntas läsa anvisad litteratur före aktuella undervisningstillfällen.

    Examination

    För godkänt resultat av genomgången kurs krävs aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt godkända examinationsuppgifter och/eller tentamina.

    Litteratur

    Brink, P.J. & Wood, M.J. (1998). Advanced Designs in Nursing Research. 2nd ed. Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
    Creswell, J.W. (2006). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches. 2nd ed. Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
    Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer enligt lärares anvisningar.

    Lärare

    Docent Jan Larsson, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
    Docent Ulrika Winblad, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
    Fil dr Ulrik Kihlbom, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
    Fil dr Erik Olsson, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Kontakt

    Renée Sundbom
    Kursadministratör
    renee.sundbom@pubcare.uu.se
    018-471 66 64

    Professor Louise von Essen
    Kursledare
    018-471 34 84
    louise-von.essen@pubcare.uu.se

    Visa alla kurser 2014 »