Publicera tvärvetenskaplig forskning, 3 hp
Kursnummer | . |
År | 2024 |
Typ | Methodcourse |
Spår | - |
Max antal deltagare | 20 |
Sista ansökningsdag | 2024-03-05 |
Språk | En |
Kursansvarig | Erika Sigvardsdotter |
Institution | Institutionen för idéhistoria |
Besöksadress | Thunbergsvägen 3P |
Postadress | Box 629 |
Datum | 15/3, 22/3, 26/4 |
Lokal | Campus Engelska Parken |
Kurslängd | 3 dagar plus förberedelse och skrivarbete |
Kursrapport |   |
Kursplan |   |
Beskrivning
Kursen är utformad för doktorander inom biomedicin, hälsa, humaniora och samhällsvetenskap, som vill nå synlighet för sin forskning bortom sin egen disciplin. Fokus ligger på de specifika utmaningarna att synliggöra och nå ut med tvärvetenskaplig forskning. Kursen behandlar det akademiska publiceringssystemet, hur publikationstraditioner varierar mellan vetenskapsområden och discipliner, samt vilka implikationer detta har för informationssök- och publiceringsstrategi i tvärvetenskaplig forskning. Andra vägar till synlighet och forskningskommunikation än traditionella vetenskapliga tidskrifter behandlas också. Kursen består av tre schemalagda dagar, inläsning inför dag 1 och 2, samt en skrivuppgift inför dag 3. Kursen anordnas i samarbete med universitetsbiblioteket.
Inlärningsmål
Beskriva och kritiskt diskutera det akademiska publiceringssystemet, samt hur det varierar mellan discipliner och vetenskapliga ämnen.
Beskriva och kritiskt diskutera de specifika utmaningarna för tvärvetenskaplig och multidisciplinär forskning när det gäller informationssökning och publicering.
Kritiskt reflektera över den akademiska publiceringens roll i förhållande till den bredare utvecklingen inom akademin och samhället som helhet, och hur det förhåller sig till tvärvetenskaplig forskning och publicering.
Formulera och reflektera över en publiceringsstrategi för ett tvärvetenskapligt projekt utifrån det specifika projektets kontext.
Innehåll
The History and Future of Scientific Publishing.
Interdisciplinarity and Research Assessment.
Different ways of navigating interdisciplinary publishing – three examples
Seminar on written assignment
Undervisning
kontakta kursansvarig för utförlig instruktion
Examination
aktivt deltagande i interaktiva föreläsningar och seminarium. Skriftlig examination i form av essäuppgift
Litteratur
Leonelli, S. (2023). Philosophy of Open Science (Elements in the Philosophy of Science). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781009416368 samt aktuella vetenskapliga artiklar enligt särskild anvisning
Lärare
Erika Sigvardsdotter, coordinator at the Centre for Medical Humanities, PhD in human geography,
Börje Dahrén, Librarian, Scholarly communication division, Uppsala University Library, PhD in Earth Science,
Jens Eriksson, Librarian, Scholarly communication division, Uppsala University Library, PhD in history of science and ideas,
Maja Bodin, researcher in nursing, Karlstad Universitet.
Lise Eriksson, associate professor in sociology, Åbo akademi,
Ingela Visuri, senior lecturer in religious studies, Högskolan Dalarna