Strategic management of research results, 3 hp
Kursnummer | - |
År | 2024 |
Typ | Subjectcourse |
Spår | Cancer, |
Max antal deltagare | 30 |
Sista ansökningsdag | 2024-02-15 |
Språk | En |
Kursansvarig | Nhils Forslund |
Institution | Uppsala University Innovation |
Besöksadress | |
Postadress | |
Datum | March 6 (Blåsenhus), March 13 (BMC), March 20 (Ångström) |
Lokal | Blåsenhus, BMC, Ångström |
Kurslängd | 3 seminarier, 9.15-12.00 |
Kursrapport |   |
Kursplan |   |
Beskrivning
Kanske har du hört om lärarundantaget och vet att du själv äger rätten till resultaten av din forskning, och att det gäller även om du är doktorand. Då känner du säkert också till att det ger dig möjlighet att ta dina resultat vidare till något som skapar nytta även utanför det rent akademiska sammanhanget.
Men hur går det till? Vad är det första steget, och hur vet jag ens om min forskning skulle kunna bli något som är användbart även för andra? Och kan eller bör jag kontrollera hur mina resultat används?
Det här är frågor vi kommer att arbeta med under kursen Strategisk hantering av forskningsresultat. Under tre seminarier går vi igenom grunderna för hur kunskapstillgångar som skapas inom forskningen kan identifieras, kontrolleras och paketeras. Syftet är att stärka dina förutsättningar för fortsatt forskning samtidigt som du lär dig att effektivt bidra till att dina resultat kommer till användning och skapar nytta för en bredare publik.
Varje seminarium innehåller ett praktiskt moment där du direkt får tillämpa dina nyvunna kunskaper för att få nya perspektiv på din egen forskning och på hur du skulle kunna skapa nytta av resultaten i samhället.
Inlärningsmål
Vad kunskapstillgångar är och varför det är viktigt att ha koll på dem
Vilka kunskapstillgångar du skapar i din forskning och vilka av dem som skulle kunna skapa värde även utanför forskningsmiljön
Vad lärarundantaget är och hur bisyssleregler fungerar
Hur nyttiggörande av forskningsbaserade kunskapstillgångar kan gå till och exempel på former för nyttiggörande
Vad immaterialrätt är, hur den fungerar och är relevant för din forskning och dina möjligheter att nyttiggöra resultaten
Avtal och varför det är viktigt att tänka efter före, och ta hjälp vid behov
Olika strategier för att utveckla idéer till innovation
Innehåll
https://www.uuinnovation.uu.se/poanggivande-kurs/
Examination
För att bli godkänd på kursen behöver du:
- Delta i samtliga tre seminarier
- Slutföra de tre uppgifter som kommer att delas ut under kursen
Litteratur
Will be provided during the course and consists of selected documentation and handouts related to the seminar presentations.
Lärare
Kursansvarig:
Nhils Forslund, UU Innovation (nhils.forslund@uu.se)
Kontakt
Kursansvarig:
Nhils Forslund, UU Innovation (nhils.forslund@uu.se)