Writing mixed methods studies and getting them published, 2 hp
Kursnummer | 49 |
År | 2024 |
Typ | Methodcourse |
Spår | - |
Max antal deltagare | 20 |
Sista ansökningsdag | 2024-09-27 |
Språk | En |
Kursansvarig | Syed Moshfiqur Rahman |
Institution | Department of Women's and Children's Health |
Besöksadress | |
Postadress | Akademiska sjukhuset, SE-751 85 Uppsala |
Datum | 13-15 November, 2024 |
Lokal | |
Kurslängd | 3 days |
Kursrapport |   |
Kursplan |   |
Beskrivning
Aim: To train future researchers in writing scientific paper based on epidemiological studies, focusing on each and every step in the entire publication process and including a discussion of publication profile.
Entry requirements: Anyone interested in epidemiological studies and has started PhD or working as a research assistant with little to no prior experience of the challenges associated with scholarly writing for publication as well as those interested in improving the impact of their research publications.
Inlärningsmål
I slutet av kursen kommer studenterna kunna:
• Identifiera de publikationer som är bäst lämpade för publicering av studenternas arbete när blandade metoder används (både kvalitativa och kvantitativa)
• Bättre förstå hur man skriver forskningsartiklar med tydlighet
• Förstå syftet med varje avsnitt i en forskningsartikel
• Förstå hur onlineplattformar har förändrat hur forskningsartiklar sprids
• Bättre förstå hur man rapporterar såväl metodik som forskningsresultat
• Kunna göra strategiska val om hur, var och när man ska publicera forskning
• Förstå processen för att skriva kvalitativa manuskript och hur man bedömer kvaliteten på kvalitativ forskning
Innehåll
• Övningar för att hjälpa studenterna identifiera de mest publicerbara delarna av sin forskning
• Skriva sammanfattningar
• Råd om hur man identifierar och profilerar de bästa och mest lämpliga tidskrifterna för publicering
• En guide till vad som förväntas i varje del av en typisk forskningsartikel
• En guide till hur man använder EQUATOR (tex. CONSORT, STROBE, COREQ) i kvalitativa och kvantitativa studier och manuskriptförberedelserEtik vid publicering
• En guide för att söka, få tillgång till, hämta och läsa vetenskapliga artiklar online
• En guide för att använda referenser
• En steg-för-steg-guide för att skriva och granska kvalitativa manuskript
Undervisning
Föreläsningar, interaktiva diskussionsseminarier, granskningss- och skrivövningar.
Denna populära kurs tar ett steg-för-steg tillvägagångssätt för att vägleda deltagarna genom processen att skriva forskningsartiklar baserade på forskningsprinciper med blandade metoder och artikelpublicering i kvalitetstidskrifter. Kursen ger ett redaktörsperspektiv på hur studenterna kan förbättra sitt forskningsskrivande för att öka chanserna för publicering och citering. Kursen tar ett praktiskt inriktat, kompetensbaserat förhållningssätt för att hantera de utmaningar nya författare ställs inför, från grunderna i att identifiera de delar av forskningen som är bäst lämpade för publicering i artikelform, till att hitta tidskrifter av god kvalitet för publicering samt förmåga att skriva med tydlighet för maximal påverkan.
Studenterna måste förbereda ett abstrakt baserat på sitt utkast till manuskript och ladda upp det på Studium minst en vecka före startdatumet. De måste även besöka EQUATOR-nätverkets (Enhancing the QUAlity and Transparency of health Research) webbplats (http://www.equator-network.org/) och läsa de rapporteringsriktlinjer som är relevanta för deras studietyp samt riktlinjerna för observationsstudier (STROBE).
Examination
För att uppfylla kurskraven förväntas studenten vara närvarande vid alla schemalagda föreläsningar, gruppdiskussioner samt aktivt delta i grupparbeten för abstraktskrivning och de efterföljande allmänna diskussionerna. Studenterna förväntas genomföra obligatoriska läs- och skrivuppgifter. Obehörig frånvaro från någon av de schemalagda händelserna leder till att kursen inte blir godkänd.
Litteratur
The reading materials will be evidence based documents and peer reviewed selected articles relevant to the course.
Lärare
Nick Brown (pediatrician and epidemiologist), Editor in Chief of Archives of Disease in Childhood (adc.bmj.com) and Senior Lecturer, Department of Women’s and Children’s Health, Uppsala University.
Christine Møller, Director of Medical Manuscripts (www.medicalmanuscripts.dk) and former Assistant Editor of APMIS (Journal of Pathology, Microbiology and Immunology)
Joanne Woodford, Assistant Senior Lecturer in Health Care Sciences, Department of Women’s and Children’s Health, Uppsala University.
Syed Moshfiqur Rahman, Associate Professor and Senior Lecturer, Department of Women’s and Children’s Health, Uppsala University.
Kontakt
Tetyana Korol, course administrator,
tetyana.korol@uu.se
Syed Moshfiqur Rahman, Course leader, syed.moshfiqur@uu.se